AI en internet als huisarts

We kwamen bij ‘Skipr’ een artikel van Laura van Elst tegen over een onderzoek van verzekeraar Univé. Daaruit bleek dat één op de vijf mensen huisartsbezoek uitstelt na raadpleging AI. De vraag is dan of dat op basis van de juiste informatie gebeurt? Want bij Vermoeidheidkliniek moet het met regelmaat gaan over desinformatie.

Zo’n één op de drie Nederlanders raadpleegt AI bij gezondheidsklachten. Dat blijkt uit dat onderzoek in opdracht van Univé onder 1.042 mensen. Vooral jongeren en ouders van jonge kinderen hebben het afgelopen jaar AI-chatbots gebruikt bij gezondheidsklachten. Eén op de vijf ondervraagden vindt dat AI betrouwbaar advies kan geven. Bijna de helft van de jongere gebruikers vindt AI betrouwbaar bij medische vragen. Zo’n driekwart van de AI-gebruikers vindt het prettig om anoniem vragen te bespreken. Da’s allemaal mooi.

AI als huisarts geeft ook problemen
Maar één op de vijf Nederlanders heeft vervolgens voldoende geruststelling gekregen waardoor een huisartsenbezoek wordt uitgesteld of niet plaatsvindt. Onder AI-gebruikers geldt dit voor bijna de helft. Bijna driekwart van de AI-gebruikers geeft aan dat een AI-chatbot hen juist aanspoorde om contact op te nemen met een arts. Dus een flink aantal AI gebruikers vertrouwen het advies toch weer niet helemaal, want volgen het advies om contact op te nemen met de huisarts niet. Gebruikers hebben ook zorgen over hun privacy, de betrouwbaarheid en het risico dat mensen te laat medische hulp zoeken. “Daarnaast zegt bijna een op de vijf Nederlanders dat de informatie van een AI-chatbot volgens een deskundige onjuist of onvolledig bleek”, aldus Univé. Ook kan AI soms onbedoeld onrust veroorzaken: bijna één op de drie werd bezorgder na het krijgen van een AI-advies”.

Een waarschuwing
Naast de voordelen waarschuwt Univé voor de gezondheidsrisico’s en het controleren van de bron en het tijdig inwinnen van advies bij een expert. “Daarom is het aan te raden om tools te gebruiken die door zorgprofessionals zijn geïnitieerd. Bijvoorbeeld de website ‘Moet ik naar de dokter.nl’, die ook door huisartsenposten wordt gebruikt. Of telefonisch via Dokter bij de Hand”, aldus Angelique Holtman, propositiemanager Zorg bij coöperatie Univé. Vermoeidheidkliniek is het daarmee eens, ook over ME/cvs en Post Covid gaat veel onjuiste informatie rond. Dus, inderdaad: kijk goed naar bronnen en ga op tijd naar de juiste arts.