Zorgkaart wil een onafhankelijk beeld geven van de kwaliteit van klinieken. Dat draagt men ook graag uit, want het is een ordinair verdienmodel. Bij Vermoeidheidkliniek weten we dat ook uit ervaring. Overigens hebben we een zeer prettige accountmanager, die de kritiek ook wel begrijpt en ook echt wat voor ons heeft gedaan. Ondanks dat is het goed wat recente commerciële claims van Zorgkaart te vergelijken. Dat deed huisarts en ‘zorginfluencer’ Bernard Leenstra op social media. Zijn commentaar is integraal opgenomen, en wij vullen zelf aan.
De eerste claim is dat “90% van onze meldingen positief zijn”. Bernard Leenstra vindt: “Ja, dat is precies het probleem. Het is totaal niet representatief. Zie: https://www.skipr.nl/nieuws/zeer-klein-aantal-patienten-deelt-ervaring-online-na-behandeling/“.
Dan stelt Zorgkaart: “Onze beoordelingen zijn betrouwbaar”. Leenstra is expliciet: “Nee, dat is gelul. Nog steeds is niet zeker wie de beoordeling plaatst. Het kan nog steeds een boze ex zijn. Of een patiënt die eigenlijk boos is op het ziekenhuis maar dat afreageert op de arts”. Met Vermoeidheidkliniek hebben we daar verschillende ervaringen mee. Allereerst worden we met regelmaat benaderd om positieve reviews te kopen! Daarnaast is helaas de ME/cvs wereld online wat gepolariseerd. Als een beetje gek gevolg daarvan worden er zeer slechte referenties geplaatst door mensen die onze kliniek niet eens hebben bezocht! Dat is ook bewezen, want Zorgkaart heeft drie keer over een bepaalde periode reviews gecontroleerd en dat punt schriftelijk aan ons bewezen verklaard én ook de betreffende reviews weggehaald. Er staan nu alleen nog wat oudere van dat soort verhalen en inmiddels natuurlijk ook vast weer wat recentere. Op zich is dat beter als Google, want die zijn voor een zorgverlener onbereikbaar. Als je medepatiënt bent en idealistische zorg ondernemer bent, gezien wordt als expertisekliniek en er bijvoorbeeld wettelijk geen dividend mag worden uitgekeerd, zijn de bijbehorende frames als bijvoorbeeld ‘commercieel’ in allerlei varianten wel pijnlijk. Belangrijker is dat mensen aantoonbare onjuiste informatie plaatsen, die patiënten ongefilterd voorgeschoteld krijgen.
“Zorgverleners mogen altijd reageren”. Leenstra weet natuurlijk: “Nee, want ze mogen niet inhoudelijk reageren vanwege beroepsgeheim. Dat het technisch kan zegt dus niks”. Daarbij moet een zorgverlener vele duizenden euro’s betalen om dat goed te mogen doen, één van de belangrijke verdienmodellen van Zorgdomein. Geld dat onttrokken wordt aan zorg verlening, reden waarom Vermoeidheidkliniek principieel niet betaald aan Zorgkaart.
“Beoordeling zegt niks over de kwaliteit” Bernard Leenstra is duidelijk: “Dat kunnen jullie wel roepen, maar dat is niet hoe gebruikers de cijfers zullen interpreteren. Jullie hebben nota bene een Top-lijst met prijsuitreiking. Jullie maken er dus een (valse) competitie van. Men ziet dat als kwaliteitsindicator”. Hij heeft zó gelijk, dat Zorgkaart de genoemde toplijst heeft afgeschaft. Sommige beoordelingen zijn zo over de top goed, dat je jezelf afvraagt of ze niet gekocht zijn…. Misschien vroeg Zorgkaart zich dat ook af?